historia leżajska

Niezależne forum dla fascynatów dziejami Lezajska

#1 2009-05-05 00:06:11

 aord

Użytkownik

Call me!
Skąd: Leżajsk
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 360
Punktów :   
WWW

Rodzina Graffów.

Na stronach genealogicznych Jana Oko można odnaleźć protoplastę Rodziny Graffów. Antoni miał 3 synów: Bernarda+Tekla Pawłowska, Karola - kierownika browaru oraz Józefa, który był ksiedzem, długoletnim (od 1854) proboszczem i dziekanem rzymskokatolickiej parafii leżajskiej, kanonikiem, radnym miejskim, powiatowym inspektorem szkolnym w latach pięćdziesiątych XIX wieku. W 1878 roku (w jubileusz 50-lecia kapłanstwa) nadano mu tytuł honorowego obywatela Leżajska

http://okop.eu/genealogia/individual.ph … ed=oko.ged
Na stronie genealogicznej Kwiecińskich http://familytrees.genopro.com/533941/  figuruje Franciszek Graff + Tekla Mazurkiewicz. Kim był Franciszek? Sądząc po dacie urodzenia, może to również syn Antoniego?
Odnalazłam grób Graffów na Cmentarzu w Łańcucie. Ignacego, jego syna Marcelego i Aleksandry Liwickiej.
http://picasaweb.google.com/aordycz/Cme … 6825059250
http://picasaweb.google.com/aordycz/Cme … 2133291538

Offline

 

#2 2009-05-05 09:31:56

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Franciszek Graf lub Graff (występuje w obu formach) był piekarzem z Podklasztoru. W wieku 24 lat w 1813 wziął ślub z Tekla Mazurkiewicz (18 l.). Mieszkali w domu nr 407. Niestety imie ojca w tamtym okresie jest nieujmowane :-) . Aha patrząc po numeracji domu, podejrzewam że nie urodził się w Leżajsku. Rownież późniejszy proboszcz Józef Graff nie urodził się (ja go nie znalazłem) w Leżajsku. Jeśli tak to gdzie? W Łańcucie?

Offline

 

#3 2009-05-05 19:20:01

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Pewnie to ten sam Franciszek Graff, który zmarł 8 Oct 1826
9.12.1822 został podskarbim, a 9.12.1824 - seniorem Bractwa św.Szkaplerza w klasztorze.

Figurujący na http://familytrees.genopro.com/533941/ Franciszek Graff żonaty z Tekla Mazurkiewicz był, wedle tradycji rodzinnej synem Antona.

Wygląda na to, że Salomea z Graffów Szeligowa była córką Franciszka, wedle tradycji rodzinnej była zaś córką Karola, ewentualnie Ignacego. No ale dane na http://familytrees.genopro.com/533941/ są chyba wiarygodniejsze, bo brane z ksiąg metrykalnych?

Kwestia urodzenia najstarszego znanego Graffa w Leżajsku i jego dzieci (ks. Józefa, Franciszka, Bernarda, Karola itp.) sięga być może nie naszych okolic, lecz Austrii czy Bawarii, Czech czy innych katolickich krajów niemieckich.
Przecież zaborca ze swoimi urzędnikami, przedsiębiorcami zaczął przybywać tu począwszy od 1772. Ksiądz Graff ur się w 1798, być może jeszcze gdzieś na Zachodzie. To zaledwie 26 lat po wcieleniu Leżajska do Austrii. Napewno zaś na Zachodzie urodził się jego ojciec.

Ostatnio edytowany przez ksz (2009-12-22 13:38:19)

Offline

 

#4 2009-05-05 19:40:57

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Salomea Graff napewno była córką Franciszka Graff.  W wolnym tłumaczeniu Franciszka - mieszczanina Leżajskiego "oppidani in Lezaysk". Zmarł on wg mnie rok pózniej niż podajesz bo pochowany został 12.10.1827. Zmarł w wieku 37 lat.
Kurcze ale i tak to fascynujące jaka u Was jest tradycja rodzinna. Wielki szacunek.
Jeszcze co do Bernarda Graff to nie był synem Antoniego a Józefa Graff i Zofii Zielińskiej i byl pistorum czyli piekarzem

Offline

 

#5 2009-05-06 11:58:31

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Co do tradycji to jak widać nie zachowała imion jak też gubiła pokolenia. Wiadomym było o pokrewieństwie z Wodzińskimi, Reichardami i Peitlerami przez Graffów, i to tyle.
Dzięki podanym w/w danym zmieniam parę danych w moim drzewie, tzn. ojca (i matkę) mojej przodkini Salomei z Graffów, jak również Bernarda umiejscawiam jako syna Józefa

Offline

 

#6 2009-05-08 14:16:20

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Zaintrygowali mnie Graffowie. Bernard urodził się już w Lezajsku w 1807 a zmarł chyna w 1876r. Nazwisko matki mogło brzmieć Szelińska. Imie otrzymał po ojcu chrzestnym Panu Bernardzie P...(niestety nieczytelne) I ten rok to pierwszy w którym występują.

Offline

 

#7 2009-05-08 17:34:51

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Szelińska czy Zielińska - widać brak dokładności w zapisie nazwisk w metrykach.

Offline

 

#8 2009-05-13 11:38:14

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Przez moją głupotę wykasowało mi posta.
Zapisy były "fonetyczne" więc bedzie Zielińska.
Co do Bernarda Graffa to jeszcze kilka ciekawostek: córka zefa wyszła za Franciszka Dubielowskiego w 1865 r. Jednym ze świadków był Władysław Graff - aptekarz. A ślubu oczywiście udzielił wujek Józek.
Druga córka Klementyna Marianna wyszła dwa lata później za Stanisława Antoniego Kaczanowskiego -jak dobrze przetłumaczyłem to leśniczego z Górna prefectus silva. Musiał to być wielki ślub jeżeli świadkami byli Ludwik Bieniecki - "przełożony obszarów skarbu sokołowskiego" i Edward Acht nasz burmistrz. Slubu oczywiście udzielił Józef Graff.
Teresa Eleonora Graff - następna córka Bernarda wyszła za Wojciecha Wyrobek, Pana z Koziarni koło Rudnika. Świadkiem był min Józef Wagner ck skarbówki z Ulanowa. Ślub mial miejsce w 1873 r.
Elżbieta Graff juz jako 37 latka wyszła w 1883 za Michała Peitler'a urodzonego w Radl w Karynti. Świadkiem był Karol Graff a ślubu udzielił Józek.
AHA zapomniałem o Anieli Graff ale jej małżeństwo z Marianem Wodzińskim herbu Jastrzębiec jest powszechnie znane. I to na razie na tyle

Offline

 

#9 2009-05-13 20:42:27

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Jak widzę nazwiska przekręcano masowo.
Kaczanowski i Dubielowski, ja mam z kolei w jakichś drzewach Graffów z 1917: Kaczawski i Dubilowski. Prawdy nie dojdziesz, każdy pisał co mu ślina na język przyniesie.
A jeśli chodzi o Anielę i Wodzińskiego - to ślub był w Farze? Bo spotkałem się że był to 27 październik 1863 w Dębicy.

Offline

 

#10 2009-05-13 22:51:54

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Dlaczego w Dębicy? Był w Farze - tak przynajmniej twierdzą księgi 27.10.1863. Był to 29 ślub a udzielał go wujek Józek. Świadkami byli Cyprian Wodziński i jakiś Edward A.... Hm zapisy mężczyzn przeważnie są prawdziwe :-) Kaczanowski jest dwukrotnie powtórzone: był synem Feliksa Kaczanowskiego i Salomei Gryglewskiej. Ur się w Laszkach, mieszkał w Górnie. I wziął ślub w wieku 29 lat.

Offline

 

#11 2009-05-14 22:09:42

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Zupełnie nie wiem skąd się wzięła ta Dębica. Może sam Wodziński był z Dębicy? lub któreś z dzieci
Wodzińskich się tam urodziło? i pewnie ktoś błędnie się zasugerował i błędnie wydedukował.

Offline

 

#12 2009-05-24 21:52:06

andrevasz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-22
Posty: 28
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

genek72 napisał:

Co do Bernarda Graffa to jeszcze kilka ciekawostek: córka zefa wyszła za Franciszka Dubielowskiego w 1865 r. Jednym ze świadków był Władysław Graff - aptekarz. A ślubu oczywiście udzielił wujek Józek.

Witam
pierwszy raz dzięki Wam,  znalazłem w sieci informacje o pra-pra-dziadku, aptekarzu Władysławie Graff.
Co wiem - urodził się w 1843r (nie wiem gdzie) zmarł w Żywcu w 1905r. Przed przeprowadzką do Żywca przebywał w Jabłonkowie, ukończył Uniwersytet Jagieloński - farmaceuta. Żona Władysława z d. Przybylska, dwie córki - Wanda i Jadwiga (prababka). Uczestnik powstania styczniowego, współzałożyciel "Strzelca" w Żywcu.
Co wiem z przekazów rodzinnych - jako chłopiec wraz z bratem (chyba bratem) przygarnięty na wychowanie przez wuja i wychowywany w klasztorze. I to tyle co wiem.
Dzięki informacjom z Waszego forum mogę się domyślać że :
- wujem był Józef Graff, bratem Marceli Graff syn Ignacego Graff zmarłego w Łańcucie 1857r
Ponieważ był świadkiem na ślubie ścisłej rodziny Graff z Leżajska wnioskuję że to ta sama gałąź rodzinna.
Pytań nadal więcej niż odpowiedzi, ale tak to się chyba odbywa w genealogii.
Pozdrawiam

Ostatnio edytowany przez andrevasz (2009-05-25 13:36:43)

Offline

 

#13 2009-05-25 12:41:14

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

andrevasz napisał:

Co wiem z przekazów rodzinnych - jako chłopiec wraz z bratem (chyba bratem) przygarnięty na wychowanie przez wuja i wychowywany w klasztorze. I to tyle co wiem.
Dzięki informacjom z Waszego forum mogę się domyślać że :
- wujem był Józef Graff,

Co do klasztoru - to pewnie chodzi o bernardynów lub bożogrobców. Bożogrobców jednak w Leżajsku wówczas już nie było, bo po kasacie ich w Leżajsku właśnie Józef Graff był pierwszym proboszczem niezakonnym, lecz księdzem diecezjalnym. No i proboszcz Graff mieszkał owszem na plebanii, która jednak była dawnym klasztorem bożogrobców. Stąd może ten wątek - że byli wychowywani w klasztorze.

andrevasz napisał:

bratem Marceli Graff syn Ignacego Graff

Czyli Władysław Graff - aptekarz był synem Ignacego? Bo gdzieś przeoczyłem jeśli pisało o tym na forum.

Ostatnio edytowany przez ksz (2009-05-25 22:42:23)

Offline

 

#14 2009-05-25 12:51:00

andrevasz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-22
Posty: 28
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

oczywiście ksz masz racje - już poprawiam tekst.
Ojca Władysława nie znam - składając daty żyjących ówcześnie Graffów najbardziej pasuje mi datami Marceli jako ten 'drugi' na wychowaniu i w konsekwencji Ignacy jako ojciec.

Ostatnio edytowany przez andrevasz (2009-05-25 13:37:27)

Offline

 

#15 2009-05-25 23:32:33

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

A, więc taka składanka.
Aby mieć pewność, a nie domyślać się, to tak:
a) czy jest znana dokładna data urodzenia Władysława Graff w 1843 - jeśli jest znana plus księgi ochrzcznych: fara Leżajsk, Łańcut i z 10 okolicznych parafii (istniejących w 1843 r.) a nuż się uda - to patrz punkt g) i h)
b) dokładna data śmierci aptekarza Władysława Graff w Żywcu w 1905
c) po uzyskaniu tejże - w kościele parafialnym w Żywcu - spojrzeć samemu (free) lub zlecić księdzu spojrzenie ($, PLN) w księgi zmarłych za 1905 na Władysława Graffa
d) może pisze tam coś o wieku zmarłego - więc wysnuwamy datę urodzenia, a może jest dokładna data urodzenia (wątpię) i miejsce
e) może pisze tam coś o ojcu zmarłego (rzadko kiedy pisano)
f) jak mamy ojca to wiemy kto jest ojcem i z których Graffów
g) jak mamy w miarę dokładną datę urodzenia, i miejsce, to w kościele parafialnym tegoż miejsca - spojrzeć samemu (free) lub zlecić księdzu spojrzenie ($, PLN) w księgi ochrzczonych za 1843 na Władysława Graffa
h) jak wszystko dobrze pójdzie - to możemy mieć nawet dziadków delikwenta z księgi ochrzczonych
i) ale jak w Żywcu nie napisali nic na temat d) i e) to nadal wiemy tyle co na początku.

Co do Ignacego Graffa - to jego data śmierci 6 Oct 1857 jest znana - z nagrobka. Jakby się komu chciało, możnaby go zgłębić w ten sam sposób - poprzez farę w Łańcucie.

I tak samo księdza Józefa Graffa zmarłego 24 Mar 1886 - fara w Leżajsku.

Ale księgi zmarłych były raczej ubogie w treść.

Znając w miarę dokładne daty narodzin i miejsce którejś z córek aptekarza Graffa - Wandy czy Jadwigi, możemy zastosować pkt g) i h) odnośnie którejś z córek. Jak ksiądz ładnie zapisywał w księdze ochrzczonych, to możemy uzyskać czasem nawet dziadków delikwentek - a więc znamy imię ojca Władysława Graffa.

Wracając jeszcze do aptekarza Władysława Graffa:
jeśli ukończył farmację na UJ - to: Archiwum UJ - w Bibliotece Jagiellońskiej się mieści. Tamże różnorakie rzeczy np. spis imatrykulownych - pewnie też na farmację, absolwentów, teczki osobowe studentów itp. Data, miejce urodznia i imię ojca na pewno w dokumentach uczelnianych będzie. Na Floriańskiej jest nawet muzeum faramcji UJ - może też coś wiedzą i mają.

Nazwisko żony Władysława - Przybylska, nawet jest nieco leżajskie.

Offline

 
stat4u

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.elmir.pun.pl lakier ladny do pierwszego mycia rezerwa golf 4 1.4 16 v tortury genitaliów przeliczanie stężeń na krzyż