historia leżajska

Niezależne forum dla fascynatów dziejami Lezajska

#16 2009-05-26 10:20:25

andrevasz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-22
Posty: 28
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

ksz napisał:

Wielkie dzięki, trochę czasu poświęconego szukaniu w realu by się przydało.
Akty chrztu - córki urodzone w Jabłonkowie, Żywiec odpada.
Władysław daty ur. i zgonu z nagrobka. Pozostaje Łańcut, jeśli w 1843 nie urodził się w Leżajsku.
UJ - mam kopię z 1873r dyplomu "magister farmacji z Jabłonkowa Władysław Graff - ukończył w 1872r" po łacinie, jeśli dobrze odczytuję. Co ciekawe - w 1865 zapisany jako aptekarz, a magister od 1872r dopiero.
Za wszelką pomoc Wszystkim dziękuję serdecznie i pozdrawiam

Offline

 

#17 2009-05-27 09:08:13

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

W latach 1842-44 w Leżajsku narodzili się nast. Graffowie:
1.  Klementyna Marianna 1.7.1842
2.  Teresa  Eleonora 14.12.1843
Do poł 44 też nie ma innych Graffów

Offline

 

#18 2009-05-27 18:12:53

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

andrevasz napisał:

trochę czasu poświęconego szukaniu w realu by się przydało.
Akty chrztu - córki urodzone w Jabłonkowie

Ten Jabłonków - rozumię że to ten na Śląsku Cieszyńskim, ob. Czechy. No to widzę kolejne miejsce poszukiwań - i to za granicą, ha! czas na pewno by się przydał.

andrevasz napisał:

Władysław daty ur. i zgonu z nagrobka.

A więc cmentarz - kolejne miejsce poszukiwań księgi cmentarne (jeśli wogóle je prowadzono), przeglądamy 1905. Data pochówku koresponduje mniej więcej z datą zgonu, jak je uzyskamy to u proboszcza czegoś (być może) dowiemy się w księdze zmarłych parafii.

andrevasz napisał:

z 1873r dyplomu "magister farmacji z Jabłonkowa Władysław Graff - ukończył w 1872r"

O to zawęża bardzo poszukiwania. Takich osobników kończących farmację mgr mogło być co najwyżej kilkunastu-dwudziestu paru. Jak pisałem - Archiwum UJ - jakiś spis absolwentów farmacji, teczki osobowe studentów.

andrevasz napisał:

1865 zapisany jako aptekarz, a magister od 1872r

Pewnie miał jakieś niższe wykszt. farmaceutyczne wcześniej. Ówczesny mgr to jak teraz doktorat a może nawet więcej.
Powodzenia w poszukiwaniach

genek72 napisał:

1.  Klementyna Marianna 1.7.1842
2.  Teresa  Eleonora 14.12.1843
Do poł 44 też nie ma innych Graffów

W 1845 jest Aniela później Wodzińskia, a w 1846 Elżbieta później Peitlerowa. Tak co rok/dwa kolejne dziecko, to się wiodło u Bernarda Graffa.
genek72 mam pytanie - czy spotkałeś się w księgach zmarłych z odnotowanym zgonem 24 Mar 1886 proboszcza J.Graffa. I czy tam coś pisze o jego rodzicach, dacie, miejscu urodzienia, czy tylko lakonicznie zmarł w wieku osiemdziesieciu ileś tam lat?

Offline

 

#19 2009-05-27 18:16:28

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Niestety nie . Tzn spotkałem sie ale wpis jest jak na taka osobe b. mizerny. Zm. w wieku 88 lat. Za chwile wkleje to na fotosik
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/094 … 3e15e.html

Offline

 

#20 2009-05-27 22:35:09

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Jak widze z fotki nie było nawet rubryk na takie wstawki jak rodzice czy dokładna data i miejsce ur.

Myslałem, że "Reverendissimus Dominus Josephus" miał pogrzeb z udziałem biskupa, ale jak widzę grzebał go proboszcz z Jeżowego Walenty Padowicz. Pewnie wówczas nie było w zwyczaju. by biskup jeździł na pogrzeby proboszczów, nawet kanoników.

Powód śmierci marasmus senitis ... - ciekawe co to?

Offline

 

#21 2009-05-27 23:15:51

perf

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-17
Posty: 86
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

ksz napisał:

Powód śmierci marasmus senitis ... - ciekawe co to?

śmierć naturalna, ze starości.

Offline

 

#22 2009-05-30 11:43:19

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6a3 … 93243.html
Zdjęcie aktu z UJ władysława Graffa
"Jak by ktoś miał zdjęcie któregoś z Graffów to możemy porównać podobieństwo ponieważ mam zdjęcia Władysława z okolic 1900r. - okres żywiecki.
Dzięki za pomoc
Pozdrawiam"
Zdjecie i tekst andrevasz

Offline

 

#23 2009-05-30 18:26:52

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

andrevasz napisał:

Władysław daty ur. i zgonu z nagrobka. Pozostaje Łańcut, jeśli w 1843 nie urodził się w Leżajsku.
UJ - mam kopię z 1873r dyplomu "magister farmacji z Jabłonkowa Władysław Graff - ukończył w 1872r" po łacinie, jeśli dobrze odczytuję.

Bardzo ciekawe źrodło ten dyplom na fotosiku.
To nie 1873, ale 1872, a dokładnie:
"Cracoviae die tertio decimo menis Julii,
[K-ów, 13 m-ca lipca]
anni millesimi octingentesimi alterius et septuagesimi"
[roku tysiąc osiemset drugiego siedemdziesiątego]

Pozatem chyba nie z Jabłonkowa, bowiem "oriundus Leżajscio in Galicia" czyli pochodzący z Leżajska.
Oraz co ważne: "annum aetatis XVIII agens" - lat 28 liczący.

Jak pochodzący z Leżajska, więc pewnie tam urodzony. Tak sobie dedukuję, tak to z reguły bywało w XIX w.

Pozatem: rok uzyskania dyplomu 1872 - wiek absolwenta 28 = rok 1844. Więc może data ur. 1844? Tak tylko sugeruję, nie kwestionując tego, co kamieniarz wyrył na nagrobku w 1905 r. Ale wielokrotnie się spotkałem z tym, że pogrążona w żałobie rodzina podawała daty do epitafiów błędne.

Offline

 

#24 2009-06-01 11:42:42

andrevasz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-22
Posty: 28
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

ksz napisał:

Pozatem chyba nie z Jabłonkowa, bowiem "oriundus Leżajscio in Galicia" czyli pochodzący z Leżajska.

Jabłonków jest wpisany w nawiązaniu do 'czegoś' odręcznie w prawym dolnym narożniku, ale nie potrafię rozszyfrować pisanej łaciny. Może to wytłumaczenie z jakiego powodu wydawana jest kopia dokumentu. (kopia lewy górny narożnik).
Wielkie dzieki za zalinkowanie fotki dokumentu.

Offline

 

#25 2009-06-05 21:25:16

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

to nie jest kopia w tym sensie, że kopia wydana po utracie dokumentu. To raczej tak jak dzisiejszy odpis dyplomu - dostaje się oryginał dyplomu i równolegle ileś tam odpisów (ob. chyba 3).

w prawym dolnym narożniku tekst pisany jest chyba po niemiecku (auf, duże litery rozpoczynające każdy rzeczownik). Ale strasznie to koślawe. I to pisano w Jabłonkowie, bowiem na otoku pieczeci z orłem austriackim napis na górze K.K. Bezirksbericht Jablunkau i to samo na dole po czesku.

Offline

 

#26 2009-06-12 17:13:37

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Jeśli kogoś interesuje to znalazłem jeszcze jedno dziecko  Szymona Szeligi i Salomei Graff a mianowicie Marię Magdalenę ur w Leżajsku w 1845 a zmarłą w Busowisku dys. Sambor w 1886 r.

Offline

 

#27 2009-06-12 20:54:26

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Całe życie myślałem, że w/w nazywała się Febronela, przenajmniej tak ją wołano, aczkolwiek widzę wyżej, że w metryce miała inaczej. Jeśli zmarła 16 lipca 1886 w owych Busowiskach to musi być ona. Urodzona 1845, i wtedy albo wkrótce po porodzie zmarła jej matka Salomea z Graffów.
Jeśli chodzi o córkę - to po mężu Tryniecka - matka 2 synów, obu omawiano w odrębnym wątku w dziale Historia.

genek72 napisał:

przejrzałem wpisy od 1869 i z Trynieckich to występuje dopiero  Felix Stanisław ur. 28.5.1873 pod nrem 709

Czy przy urodzeniu jednego z synów figuruje jako Maria Magdalena czy Febronela?

Offline

 

#28 2009-06-12 21:10:21

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1064
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Co ciekawsze masz rację: przy Feliksie jest podana jako Maria Magdalena Febronela Szeliga

Offline

 

#29 2009-06-25 22:22:55

andrevasz

Użytkownik

Zarejestrowany: 2009-05-22
Posty: 28
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

mam pytanie o "Anton Graff (ur. 18 listopada 1736 w Winterthur, zm. 22 czerwca 1813 w Dreźnie) - niemiecki malarz portrecista, pochodzący ze Szwajcarii"
Czy ktoś próbował połączyć go z rodziną GRAFF z okolic Leżajska i Łańcuta ? Może na podstawie namalowanych portretów Stanisław Kostka Potocki, Konstancja z Lubomirskich Rzewuska i innych ?
Pytanie o tyle zasadne ponieważ dziś usłyszałem jako zasłyszaną przed 50 laty informacje o członku rodziny portreciście z Austrii ( Szwajcarii ? ). Brak jakichkolwiek podstaw i dokumentów, jak wiadomo mam problem z rodzicami pra dziadka.

Offline

 

#30 2009-06-25 23:49:42

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Rodzina Graffów.

Też o nim słyszałem, ale sądzę że wątpię.
Owszem sportretował wspomnianych wyżej - zięcia i córkę właścicieli Łańcuta Stanisława Lubomirskiego i Izabeli z Czartoryskich. Ale zrobił, jak pisze wikipedia, w sumie ponad 2000 portretów, więc polscy arystokraci mogli się tam też znajdować.
Pozatem Winterthur, skąd pochodził, było w protestanckim kantonie Zurich. Myślę, że ów portrecista był protestantem, zresztą w także protestanckim Dreźnie działał i zmarł. Jak pisze wiki - pochowany na Johannisfriedhof, który był, jak podaje wiki, cmentarzem parafii die Frauenkirche, który był i jest evangelisch-lutherische Kirche. A nasze leżajskie Graffy jak wiadomo katolicy - jeden nawet ksiądz.
Ja zawsze słyszałem o pochodzneniu Graffów z Austrii lub Bawarii (ewentualnie innych katolickich krajów niemieckich). Szwajcarami to oni raczej nie byli, większość niemieckojęzycznych Szwajcarów była protestantami. Zresztą Austria stamtąd osadników nie sprowadzała.
Nazwisko Graff jest tak średnio popularne na Zachodzie, ale rozrzucone w wielu różnych częściach Austrii, Niemiec czy Szwajcarii:
http://www.verwandt.at/karten/absolut/graff.html
http://www.verwandt.de/karten/absolut/graff.html
http://www.verwandt.ch/karten/absolut/graff.html

A Grafów przez 1 f - niezliczone mrowie:
http://www.verwandt.at/karten/absolut/graf.html
http://www.verwandt.de/karten/absolut/graf.html
http://www.verwandt.ch/karten/absolut/graf.html

Offline

 
stat4u

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
lizanie sutków www.creeperstyle.pun.pl www.zakonrycerzysolamnijski.pun.pl gothic 3 kody na potwory Forum lg kp 500