historia leżajska

Niezależne forum dla fascynatów dziejami Lezajska

  • Nie jesteś zalogowany.

#1 2013-10-14 00:30:36

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Raźnikiewicz 18 w.

Czy ktoś mi wytłumaczy
czy Maciej / Mateusz Raźnikiewicz http://aordycz.com/aord2/12021.html , mąż Heleny Bryła, ojciec Jakuba
to ta sama osoba co:
Maciej Raźnikiewicz, mąż Agnieszki Walczykiewicz, ojciec Bartłomieja http://aordycz.com/aord2/8836.html oraz Barbary za Romańskim http://aordycz.com/aord2/12020.html ,
i jak do tych dwóch powyższych (albo jednego) ma się:
Maciej Raźnikeiwicz http://aordycz.com/aord2/13609.html , mąż również Heleny ale Skietniewicz
?

Offline

 

#2 2013-10-14 21:00:45

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1072
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

Mi to na razie wyszło tak(część to oczywiście hipoteza, ale patrząc po nr domów i chrzestnych, bardzo prawdopodobna)
1. Maciej ur. ok 1734 był żonaty dwa razy
   a) z Agnieszką Walczykiewicz córką Walentego; z tego związku najprawdopodobniej dzieci: Bartłomiej, Zuzanna i Mateusz
   b) z Anną Grabowską - tutaj Katarzyna i Marianna
2.Mateusz był żonaty z Heleną Skietniewicz, ale ona występowała również jako Bryła czy Kiełbowicz, mieli na pewno siedmioro dzieci ale najprawdopodobniej ich była również Barbara i Marianna oraz Walenty
Pozdrawiam
genek

Offline

 

#3 2013-10-15 01:25:42

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

genek72 napisał:

Mi to na razie wyszło tak(część to oczywiście hipoteza, ale patrząc po nr domów i chrzestnych, bardzo prawdopodobna)
1. Maciej ur. ok 1734 był żonaty dwa razy
   a) z Agnieszką Walczykiewicz córką Walentego; z tego związku najprawdopodobniej dzieci: Bartłomiej, Zuzanna i Mateusz

Ja bym tu jeszcze dodał Barbarę (ok 1776) która w 1792 wyszła za Mikołaja Romańskiego (ok 1770), co  na to księgi?
   

genek72 napisał:

b) z Anną Grabowską - tutaj Katarzyna i Marianna
2.Mateusz był żonaty z Heleną Skietniewicz, ale ona występowała również jako Bryła czy Kiełbowicz, mieli na pewno siedmioro dzieci ale najprawdopodobniej ich była również Barbara i Marianna oraz Walenty

Ja bym tu jeszcze dodał: Jakuba (ok 1803) który w 1825 poślubił Katarzynę Kaparską (ok 1803), oraz
nieznanego dla mnie z imienia Raźnikiewicza (ur 30 Mar 1795), który napewno przed 1819 poślubił Mariannę Baj, co  na to księgi?

Offline

 

#4 2013-10-19 01:52:45

 aord

Użytkownik

Call me!
Skąd: Leżajsk
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 361
Punktów :   
WWW

Re: Raźnikiewicz 18 w.

Na stronach AGAD w udostępnionych księgach Tarnopola sygn. 1353, fot. 33 odnalazłam córkę Jakuba i Katarzyny Chaparskiej. To Tekla Raznikiewicz z Leżajska, ur. 9 lutego 1844 roku. W wieku 34 lat poślubiła 27 letniego Franciszka Jetschin ur. 7 X 1850r s. Ferdynanda i Marii Jaruszewskiej ze Stanisławowa. Ślub odbył się 24 lutego 1878 roku w Tarnopolu. http://agadd.home.net.pl/metrykalia/301 … 3_0033.htm
Zobacz biogram Bronisława Kisielewicza - prawnuka Jakuba Kisielewicza i Chaparskiej/Kaparskiej -
http://lezajskiebiogramy.blogspot.com/2 … nisaw.html

Offline

 

#5 2013-10-20 21:11:59

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1072
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

NA początku XIX w. faktycznie występuje forma Haparski zamiennie z Kaparski, ale po poł. XIX w. jest jedynie Kaparski. (o Tekli nie wiedziałem więc jestem b. wdzięczny)
Co do Jakuba to był synem Mateusza (ur. się w 1808 r), a nieznany z imienia to Wojciech.
Co do Barbary to założyłem że to ich siostra, ale to potrzebuje dalszych badań.
Pozdrawiam
genek

Offline

 

#6 2014-02-08 10:25:25

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

co prawda pytanie nie z 18 w. tylko z początków 20 w., ale zadam je tutaj przy Raźnikiewiczach.

Gdzie brali ślub:
Adam Raznikiewicz http://aordycz.republika.pl/aord2/4321.html
z Wiktorią Kordal http://aordycz.republika.pl/aord2/4322.html

bo mam info że 17.01.1904 w NY, USA?

Offline

 

#7 2014-02-08 12:07:58

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1072
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

W Ameryce, ale nie wiem gdzie. Data się zgadza. Przynajmniej taki znalazłem dopisek przy chrzcie Wiktorii.
I ja mam pytanie: jak miał na nazwisko Twój pra Szatkowski czy Szadkowski ? Wersja Szadkowski jest na drzewcu szatndaru Strzelca, a wersja Szatkowski w ks. metrykalnych. A więc która jest prawidłowa?
Pozdrawiam
genek

Offline

 

#8 2014-02-08 13:39:49

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

genek72 napisał:

W Ameryce, ale nie wiem gdzie. Data się zgadza. Przynajmniej taki znalazłem dopisek przy chrzcie Wiktorii.
I ja mam pytanie: jak miał na nazwisko Twój pra Szatkowski czy Szadkowski ? Wersja Szadkowski jest na drzewcu szatndaru Strzelca, a wersja Szatkowski w ks. metrykalnych. A więc która jest prawidłowa?
Pozdrawiam
genek

Tak też myślałem, mówią że na Brooklinie w NY.

Władysław Szatkowski (24 Jun 1885 Żukowice Stare k/Tarnowa - 23 Jul 1953 Centralne Więzienie Rawicz). Zarówno w akcie zgonu, na nagrobku, jak i w metryce chrztu z Żukowic ma Szatkowski, i jego ojciec też. W ogóle to tam skąd pochodzili, Nagórzany, Nadolany, Nowotaniec koło Sanok to pełno Szatkowskich.

A gdzie widziałeś jakieś ks. metrykalne w których był wspominany, bo w leżajskich księgach metrykalnych to chyba nie miał okazji się załapać?

Offline

 

#9 2014-02-08 14:32:55

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1072
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

Przecież jego córki Zofia i MAria ur. się w Leżajsku.
A może wiesz coś więcej o działalności Władysława podczas wojny? JA jedynie znalazłem, że miał ps. Wład i miał stopień st. sierżanta. A zaprzysiężony został, najprawdopodobniej, w listopadzie 1939 r.
Pozdrawiam
genek

Offline

 

#10 2014-02-08 16:40:20

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

A no tak, najmłodsza dwójka z szóstki dzieci urodziły się w Leżajsku.

O jego działalności w latach wojny wiem tylko tyle co tu: Z. Śliwiński, Okupacja niemiecka...., cz. I, s. 26, 29, na co chyba potem powoływał się: J. Hampel, Lata okupacji niemieckiej na Leżajszczyźnie [w:] Dzieje Leżajska, wydanie II poszerzone, red. J. Półćwiartek, Leżajsk 2003, s. 461 oraz ks. P. Bartnik, J. Koziarz, Dekanat Leżajski i Sokołowski w latach okupacji hitlerowskiej, Przemyśl 1992, s. 43.

Chyba działał raczej w Rzeszowie,
bo po wojnie to działał wyłącznie w Rzeszowie, no na temat powojenny to wiem coś więcej, bo są papiery z procesów.

A co do sztandaru strzelca - to z którego roku jest ten sztandar? Bo Szatkowski do Leżajska przybył z rodziną w 1925 r. (z Przeworska).

W CK Żandarmerii austriackiej miał podobno stopnień wachmistrza. Tak to ocenili znawcy CK umundurowania na podstawie jego fotografii w mundurze. Czyli jak mi powiedziano - wachmistrz odpowiednik sierżanta. To coś słabo awansował skoro w 1916 był wachmistrzem, a w 1939 st. sierżantem.

Ostatnio edytowany przez ksz (2014-02-08 16:50:33)

Offline

 

#11 2014-02-08 17:59:17

genek72

Administrator

7248598
Zarejestrowany: 2009-04-18
Posty: 1072
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

Sztandar jest z 1927 r. Gwóźdź ma napis "Szadkowski ,  kom." Wg Larendwoicza chodzi o Twojego dziadka.
Pozdrawiam
genek
PS.
Czy masz możę "Dekanat Leżajski"... w formie pdf, czy innej elektronicznej?

Offline

 

#12 2014-02-08 18:32:38

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

genek72 napisał:

Sztandar jest z 1927 r. Gwóźdź ma napis "Szadkowski ,  kom." Wg Larendwoicza chodzi o Twojego dziadka.
Pozdrawiam
genek
PS.
Czy masz możę "Dekanat Leżajski"... w formie pdf, czy innej elektronicznej?

Pradziadka.
W 1927 to świeży komendant był w Leżajsku, skoro mu pomylili nazwisko.

książki "Dekanaty..." nie mam, czytałem ją w czytelni którejś z bibliotek, ale nie pamiętam w której, Kraków lub Rzeszów. Ale jak widzę jest też w Proświcie:

http://www.lezajsk-mbp.sowwwa.pl/sowacg … owo&view=7

Offline

 

#13 2014-04-25 11:19:52

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

Ktoś może orientuje się kim jest Zbigniew Raźnikiewicz, skazany razem z H. Maruszakiem, Z. Śliwińskim, St. Jaroszem i Ign. Krawczykiem w 1946 przez WSR w Rzeszowie?

http://www.lezajskhistoria.pun.pl/gallery.php?pid=120

Nie mam żadnego Zbigniewa w moim drzewie Raźnikiewiczów, ani na http://aordycz.com/aord2/ również taki nie występuje.
Może zaszła tu pomyłka z: Jerzym: http://aordycz.com/aord2/4699.html
lub z Edwardem: http://aordycz.com/aord2/4325.html

Offline

 

#14 2014-04-25 18:37:16

Plumer

Użytkownik

Zarejestrowany: 2011-07-07
Posty: 98
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

ksz napisał:

Ktoś może orientuje się kim jest Zbigniew Raźnikiewicz, skazany razem z H. Maruszakiem, Z. Śliwińskim, St. Jaroszem i Ign. Krawczykiem w 1946 przez WSR w Rzeszowie?

http://www.lezajskhistoria.pun.pl/gallery.php?pid=120

Nie mam żadnego Zbigniewa w moim drzewie Raźnikiewiczów, ani na http://aordycz.com/aord2/ również taki nie występuje.
Może zaszła tu pomyłka z: Jerzym: http://aordycz.com/aord2/4699.html
lub z Edwardem: http://aordycz.com/aord2/4325.html

Oczywiście, że zaszła pomyłka! Chodzi o Edwarda Raźnikiewicza, syna Adama i Wiktorii, ur. 24.10.1925 r.

Pozdrawiam

Offline

 

#15 2014-12-11 17:50:40

 ksz

Użytkownik

Skąd: i tu i tam
Zarejestrowany: 2009-04-24
Posty: 329
Punktów :   

Re: Raźnikiewicz 18 w.

J. Półćwiartek, Drogi, ulice i mosty w nowożytnym mieście Leżajsku, "Almanach Leżajski", zesz. nr 1/2008, s. 52; powołuje się na CAHU we Lwowie, Galicyjska Finansowa Prokuratura, fond 159, opis 8, t. 379, s. 8, tj. na inwentarz starostwa leżajskiego z 1759 r.: "Ostatnia ulica miasta w zwartej zabudowie to "Ulica od bramy Krakowskiej" idąca za północną pierzeją rynku do Bramy Sandomierskiej, a przy niej placów 28, z których 25 zabudowanych. Mieszkało przy tej ulicy 19 rzemieślników: (...) Wojciech Raźnikiewicz (szewc)"

To najprawdopodobniej najwcześniejsza (1759) wzmianka o tym nazwisku w mieście. Wiadomo jak umiejscowić powyższego osobnika pod względem genealogicznym?
I gdzie ta posesja?

Ostatnio edytowany przez ksz (2014-12-11 17:51:56)

Offline

 
stat4u

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.anticcafe.pun.pl najważniejsze bitwy polskie rangi pirackie szukam chłopaka el internado